Polmanclaim
Gezondheid

Een burn-out overleven kan nu makkelijk

Het hebben van een slechte burn-out Haarlem is al lang geen taboe meer. Sterker nog: volgens het CBS heeft zo’n 14 procent van de Nederlandse beroepsbevolking last van burn-out-verschijnselen. Maar gezond is natuurlijk anders. Hoe herken je de symptomen? 

Stress is het eerste symptoom

Mensen reageren verschillend op stress. De echte deadline-junkies zullen verkondigen dat ze juist onder stress prima functioneren, terwijl anderen het overzicht verliezen wanneer er meer dan drie taken op de to-do-list staan.Met stress op zich is dan ook niets mis. Maar bij langdurige stress kunnen er klachten van lichamelijke of geestelijke aard ontstaan. Dan onstaat er op lange termijn een burn-out Haarlem. Het is belangrijk die klachten te kennen én te herkennen. Wanneer de eerste symptomen de kop opsteken is er immers nog tijd om stressfactoren aan te pakken, werkdruk aan te kaarten en je gedrag aan te pakken. Tijdig ingrijpen kan een burn-out Haarlem voorkomen of de kans erop aanzienlijk verminderen. 

Wat zijn voorkomende symptomen?

Wat zijn dan waarschuwingssignalen en wat kan een burn-out Haarlem veroorzaken. Zo zijn concentratieproblemen, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen (je bent snel boos of juist verdrietig) en besluitenloosheid waardoor je moeilijkheden ervaart om hoofd- en bijzaken te onderscheiden een symptoom zijn. Andere symptomen van een mogelijke burn-out Haarlem is dat je slaapproblemen ondervindt, meer fouten maakt. Je geen energie meer hebt, lusteloos bent. Onverschillig over veel dingen bent en het weinig kan schelen. Ook onzekerheid over je functioneren, je voelt je minderwaardig kan meespelen. Hierdoor zijn er gedragsverandering en verandert het spreektempo. Je kan je verliezen in werk waardoor je steeds meer uren maakt en je negeert hobby’s en sociale contacten. Ook heb je een andere lichamelijke conditie en je bent vaak moe, verkouden en hebt last van hoofdpijn. Wanneer deze  signalen wel erg herkenbaar voorkomen, ga dan het gesprek aan met je partner, familie of vrienden. Praten doet vaak al veel. Ook een gesprek met de bedrijfsarts of de huisarts kan zinvol zijn; al is het maar om te helpen de stress te reduceren en het overzicht terug te krijgen. Zo voorkom je misschien een burn-out Haarlem.