Internet marketing

Hoe u advertentiemateriaal voor sociale media maakt

Vaak hangt de effectiviteit van advertentiecampagnes op sociale media meer af van advertenties dan van gerichte targeting. Advertentiemateriaal van hoge kwaliteit moet aansluiten bij de interesses van het publiek en een oplossing voor hun probleem laten zien. In dit artikel zal ik je vertellen waar je op moet letten bij het maken van advertenties, hoe je concurrenten kunt analyseren en technische specificaties voor ontwerpers kunt opstellen. Maar laten we eerst de basisconcepten uitzoeken.

Marketingbasis

De marketingbasis is de basis waarop advertenties worden gemaakt. Om het voor te bereiden, moet u uw product, publiek en concurrenten bestuderen. Ik zal deze concepten analyseren vanuit het oogpunt van het creëren van creatievelingen.

Product

Het product is niet wat je doet. Een product is waar klanten daadwerkelijk geld voor betalen en wat ze uiteindelijk willen. Daarom is het belangrijk om te begrijpen aan wie het product wordt aangeboden en hoe het zal worden gebruikt. Ik zal het proefschrift in het volgende voorbeeld nader toelichten.

Box productie

Stel dat een bedrijf kartonnen dozen in bulk vervaardigt en verkoopt. Maar niemand heeft de dozen zelf nodig.

En wat heb je nodig? Bijvoorbeeld voor een bedrijf – verpakking voor de levering van zijn producten. Waarom kan een bedrijf geen goederen verzenden zonder verpakking? Omdat het product beschadigd raakt. Wat maakt het uit voor het product na verzending? Als het product beschadigd is, zullen klanten ontevreden zijn.

Het blijkt dat het bedrijf geen kartonnen dozen verkoopt. Ze verkoopt de belofte dat klanten blij zullen zijn met hun aankoop. Dit betekent dat we geschikte advertenties nodig hebben die niet de dozen zelf laten zien, maar het bestelproces en tevreden klanten.

Dezelfde mensen kopen een zeldzaam product. Terwijl u uw publiek bestudeert, zult u waarschijnlijk verschillende segmenten van gebruikers identificeren die verschillen in hun behoeften en gedrag. Daarom hangt het af van wie uw doelgroep is, wat voor soort emoties de afbeeldingen moeten oproepen.

Het publiek

Om effectieve advertenties te maken, is het belangrijk om uw publiek te bestuderen: wie uw potentiële kopers zijn en wat ze willen.

De ergste zonde die een marketeer kan begaan, is neerkijken op klantenservice en verkoop. Ze weten tenslotte heel goed wat consumenten willen, omdat ze constant met hen in contact staan.

Echt marketingonderzoek wordt uitgevoerd op de volgende gebieden:

  • onderzoek naar de ervaring van collega’s die actief met klanten werken;
  • stage lopen op de verkoopafdeling;
  • chatten met klanten (oud en nieuw) en natuurlijk met degenen die nooit klant zijn geworden;

Word zelf klant: vergelijk het koopproces van u en uw concurrenten.

Geef aan met welke voordelen u zich onderscheidt van andere bedrijven. Ik zal dieper ingaan op wanneer het de moeite waard is om concurrenten te bestuderen.

Concurrenten

Klanten vergelijken u niet alleen met degenen die u als uw concurrenten beschouwt. Ze overwegen totaal verschillende opties om hun probleem op te lossen. Bestudeer daarom eerst uw publiek – zij is het die zal vertellen wie uw concurrenten werkelijk zijn.

Vergelijk jezelf alleen met andere bedrijven als een dergelijke vergelijking onvermijdelijk is: de concurrent is bekender dan jij of zijn advertentie verschijnt naast die van jou, bijvoorbeeld in zoekadvertenties.

Als u een marktleider bent, worden uw advertenties op sociale media gezien door gebruikers die misschien niet eens bekend zijn met uw concurrenten en hun aanbiedingen. Concentreer u daarom in uw advertenties op de behoeften van uw publiek, zonder terug te kijken naar de voorstellen van andere bedrijven.

Om op de hoogte te blijven van de advertentiecampagnes van concurrenten, kunt u ze volgen met speciale tools. Deze gratis tool stuurt je bijvoorbeeld advertenties van concurrenten van Facebook en Instagram en volgt hun updates.

Hoe u uw concurrentievoordeel kunt communiceren

Zelfs als u marktleider bent, loont het de moeite om concurrenten te bestuderen om in ieder geval uw voordelen te formuleren.

Je hebt aanzienlijke verschillen nodig – dingen die andere bedrijven niet over zichzelf kunnen zeggen. “Hoge kwaliteit” en “professionele medewerkers” zullen klanten niet overtuigen om bij u te kopen. Geen van de concurrenten geeft immers toe dat zijn product van slechte kwaliteit is of dat zijn medewerkers incompetent zijn.

Aanbod

U heeft dus al besloten wat uw product is, waar uw publiek in geïnteresseerd is en wat uw concurrentievoordelen zijn. Nu u begrijpt wat u precies aanbiedt en aan wie u precies aanbiedt, kunt u voor elk doelgroepsegment aanbiedingen formuleren. Een aanbod is de essentie van uw aanbod.

En nu, wanneer u het voorbereidende werk hebt gedaan, het publiek hebt bestudeerd, segmenten hebt geïdentificeerd, de concurrentievoordelen hebt beschreven, kunt u doorgaan met het maken van advertentiemateriaal.

Algoritme voor het maken van advertenties

Stap 1: formuleer het probleem

  • Begrijp waarvoor u adverteert en wat u van uw publiek wilt.
  • Bepaal wie uw product gebruikt en waarom.
  • Bestudeer de doelgroep waaraan u advertenties laat zien en ontdek wat ze willen.
  • Bedenk welke emoties u bij het publiek wilt oproepen.

Stap 2: denk na over visuals

  • Vind gerelateerde afbeeldingen: referenties, memes, organische foto’s van sociale media.
  • Maak zelf afbeeldingen als u geen ontwerpers in dienst heeft.
  • Als er een ontwerper in de staf zit, geef hem dan een taak en laat voorbeelden zien van wat je wilt bereiken.

Stap 3: voeg tekst toe aan de advertentie

  • Breid uw aanbod in de advertentietekst uit.
  • Bereik je publiek en geef context. Gebruikers moeten zichzelf herkennen in uw advertentie.

Vertrouw op de behoeften van het publiek – druk op de patiënt en beloof een effectieve oplossing voor haar probleem.

Zorg ervoor dat u een oproep tot actie opneemt. Mensen moeten begrijpen wat ze moeten doen om hun probleem of taak op te lossen.

Als u advertenties bij een ontwerper bestelt, moet u een technische taak opstellen. Hoogwaardige technische specificaties helpen de artiest om uw ideeën nauwkeuriger te vertalen.

Probleemstelling voor de ontwerper

Geef alle vereisten voor afbeeldingen aan: voor welke advertentiesystemen en plaatsingen u banners nodig heeft, hun formaten en plaatsingsvoorbeelden (hoe advertenties er voor gebruikers uitzien).

Leg de ontwerper precies uit waarvoor u reclame maakt. Zorg ervoor dat u de link naar de landingspagina deelt, zodat de ontwerper begrijpt wat de gebruiker te zien krijgt nadat hij op de banner heeft geklikt.

Beschrijf welke emoties de banner moet oproepen, toon referenties.

Deel aanbevelingen voor het plaatsen van tekst en knoppen op de afbeelding en andere vereisten van advertentiesystemen.

Samenvatten

Opvallend ontwerp helpt bannerblindheid te overwinnen. Maar om de gebruiker een gerichte actie te laten ondernemen, is het niet voldoende om alleen zijn aandacht te trekken. Om in het hart van een potentiële klant te komen, moet u hun behoeften goed begrijpen, en uw creatievelingen en verbeeldingskracht moeten gebaseerd zijn op een marketingbasis.

Ik hoop dat deze richtlijnen u zullen helpen uw advertenties effectiever te maken en uw bedrijf met succes het hoofd te bieden aan de crisis.

Bonus voor degenen die tot het einde hebben gelezen: de principes die in dit artikel worden uiteengezet, kunnen worden toegepast bij het maken van advertenties voor het Google Ads Display Network (CMN).

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

upwork web design

https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html