Kritisch denken is niet alleen van toepassing op het bedenken van aanbevelingen. Je moet kritisch nadenken over de manier waarop je je tijd en energie gaat besteden. Die dingen zijn beperkt. Je hebt te veel problemen om op te lossen en niet genoeg tijd. Ik moedig mensen aan om de 80/20-regel te volgen, ook bekend als het Pareto-principe. Het Pareto-principeHet Pareto-principe werd bedacht door Vilfredo Pareto toen hij merkte dat 80% van de het land in Italië was eigendom van 20% van de bevolking. Hij was ook een tuinman en hij merkte op dat 80% van de erwten die uit zijn tuin kwamen, afkomstig waren van 20% van de peulen. Hij zei: ‘Dat is interessant. Twee totaal verschillende rijken die hetzelfde principe demonstreren.” 20% leidde tot 80% van de impact, en dat is de 80/20-regel. 20% van de chauffeurs zal 80% van de resultaten rijden. Je moet op dezelfde manier over je werk denken. Je kunt je niet concentreren op die 80% die slechts 20% van de resultaten oplevert. Richt uw inspanningen op het zinvolle. Laat me een voorbeeld geven. Ik heb een klant die kapitaalgoederen maakt. Ze zijn een fabrikant en ze hadden een hele reeks serviceproblemen in het veld. Klanten belden met allerlei klachten. En in het begin ging deze klant erop uit om elk probleem op te lossen. Maar toen zeiden ze: “Wacht. Misschien zijn er bepaalde problemen die meer van onze problemen veroorzaken dan andere. We hebben maar beperkte middelen die we kunnen besteden aan uitgaan en het oplossen van deze problemen, dus laten we een analyse maken.” En toen ze die analyse uitvoerden, ontdekten ze dat van alle gemelde serviceproblemen twee problemen de oorzaak waren van 80% van de klachten. Een ging over het crashen van hun software en een over de motoren afbreken. Wat deze klant toen kon doen, was al zijn middelen gebruiken, ze concentreren op deze twee problemen, en het oplossen van die twee problemen zou meer dan 80% van de klachten van hun klanten oplossen. Dat wil niet zeggen dat de andere klachten niet zo belangrijk waren, maar wat betreft de inzet van hun middelen, dachten ze kritisch na over wat het probleem is en waar ze hun tijd aan zouden besteden. Doordat er tijd over is voor andere zaken zoals talent laten ontwikkelen kan een bedrijf of organisatie beter groeien en focussen op wat belangrijk is. Wat heeft dit voor gevolgen?Dit heeft gevolgen voor u. Als je een probleem hebt dat je probeert op te lossen, vraag jezelf dan af: “Wat zijn de belangrijkste oorzaken van impact?” Als je een business unit op hoog niveau runt en je probeert je winst te laten groeien, dan kun je kijken naar opbrengsten of kosten. Bij opbrengsten kun je kijken naar volume of prijs. In volume kun je kijken naar huidige klanten en potentiële klanten. En daarbinnen kun je naar geografische regio’s kijken. Laten we zeggen dat we zeiden: “Hé, dit wordt een inkomstenprobleem.” Je kunt niet naar het hele land kijken. Wat je waarschijnlijk wilt doen, is je concentreren op die paar geografische regio’s die de meeste impact kunnen hebben voor de statistiek die je probeert te vergroten. Dus, kijk naar welk probleem je ook hebt proberen op te lossen, begrijpen wat de drijfveren zijn en begrijpen hoeveel elke drijfveer bijdraagt aan de algehele impact die u probeert te hebben. Besteed uw tijd aan het oplossen van die problemen, die een onevenredige impact hebben op de statistiek die u probeert te verplaatsen. Het zal een veel efficiëntere besteding van uw tijd zijn, en u gaat de grootste problemen waarmee uw organisatie wordt geconfronteerd het eerst oplossen.
|
https://www.me-scan.nl |